Intresserad ?

Är detta något som tilltalar dig, som värnar om Kristianstads stadskärna, hör gärna av dig. Allt för vår stad Kristianstad.
levandekristianstad@gmail.com

Yttrande från Länsstyrelsen till Kristianstads kommun


Yttrande från Länsstyrelsens Samhällsbyggnadsavdelningen ang. plansamrråd om externhandel på Hammarshus.

Gå in och skriv dina synpunkter i forumet här på sidan.




YTTRANDE 1(5) 2012-12-06 402-25988-2012 90-B-0362 

Vår referens Samhällsbyggnadsavdelningen
Enheten för samhällsplanering
Karin Kallioniemi 040-252147 

Kristianstad kommun
Stadsbyggnadskontoret
291 80 Kristianstad 


Samråd om detaljplan för del av Hammar 9:151, 9:186, 118:1 inom Hammarområdet i Kristianstad, Kristianstads kommun 

Sammanfattning 
Länsstyrelsen ifrågasätter om föreslagen handelsetablering och ny infart medför en lämplig markanvändning med hänsyn till beskaffenhet, läge och behov. 

Redogörelse för ärendet 
Syfte med planläggningen är att pröva möjligheten till lokalisering av nytt handels- och bostadsområde samt ny infart från öster till Kristianstad. 
Planområdet, som omfattar stor del av fastigheten Hammar 9:151, är beläget inom Hammarområdet södra del, mellan E22/motorvägen och Blekingevägen. Förslaget innebär att inom området öster och söder om Hammarshus gård uppförs en ny handelsgalleria med shopping respektive volymhandel. Ett större bostadsområde föreslås mellan befintliga Hammar och handelsområdet liksom ett parkstråk för att länka samman hela stadsdelen. Gården Hammarshus ska fortsatt kunna användas för boende och viss verksamhet samtidigt som planen säkerställer att de kulturhistoriska värdena bevaras och skyddas. En ny infart till Kristianstad anläggs från öster. Till planen hör en miljökonsekvensbeskrivning. 

Planområdet är till största delen inte detaljplanelagd. Området består till största delen av åker och betesmark. I anslutning till Hammarshus finns parkmiljöer med stora och uppväxta träd samt trädallé. Även i planområdets sydvästra del kring fornlämningen Velams hög finns samlad vegetation. Norra delen av planområdet är i fördjupad översiktsplan för Kristiandstad stad (FÖP Kristianstad), antagen 2009-06-09, utpekat för bostäder medan de södra delen är utpekat för handel. 

De synpunkter som redovisas i detta yttrande kommer att utvecklas och kompletteras vid ett samrådsmöte med kommunen. YTTRANDE 2(5) 2012-12-06 402-25988-2012 dossier 

Övergripande synpunkter på föreslagen markanvändning 
Enligt 2 kap 2 § PBL ska mark- och vattenområden användas för det ändamål som områdena är mest lämpade med hänsyn till beskaffenhet, läge och behov. Länsstyrelsen ifrågasätter att planförslaget medverkar till en sådan lämplig markanvändning. Förutsättningarna för fortsatt planläggning skiljer sig dock väsentligt mellan planförslagets olika delar, och delarna kommenteras därför var för sig. 

Handelsetableringen 
Etableringen av handel i planområdet följer plankartan till FÖP Kristianstad. Översiktsplanen innehåller dock inte någon närmare analys av vilken sorts handel som kan vara lämplig, utöver livsmedel, eller något resonemang om när området kan behöva tas i anspråk för handel. Däremot finns ett särskilt ställningstagande i översiktsplanen om att: 

Kristianstads centrum ska vara det i särklass bästa området för handel av icke skrymmande varor. Därför ska ny handel av denna typ först och främst tillföras centrum. 

Planförslaget följer inte detta ställningstagande i översiktsplanen eftersom en shoppinggalleria föreslås som kommer att konkurrera med centrum. I samband med planarbetet har en handelsutredning tagits fram som visar att den handelsetablering som föreslås i planområdet skulle komma att få negativa konsekvenser både för centrumhandeln i Kristianstad och för handeln i grannkommunerna. Länsstyrelsen konstaterar därför att underlaget till detaljplanarbetet ger mycket goda skäl att följa översiktsplanens ställningstagande och inte planlägga för shopping vid Hammarshus. 

Länsstyrelsen ifrågasätter därför föreslagen markanvändning med hänsyn till läget. Fortsatt planläggning i strid med översiktsplanen riskerar att förskjuta handelsutbudet i regionen från ett centralt läge som är väl försörjt med kollektivtrafik och lättillgängligt till ett bilorienterat läge med sämre tillgänglighet för besökare utan tillgång till bil. En sådan utveckling strider mot nationella mål om god bebyggd miljö och minskad klimatpåverkan, liksom mot portalparagrafen i PBL. 

Länsstyrelsen finner också att frågan om behovet av mark för handel otillfredställande belyst i handlingarna. Av konsekvensbedömningen avseende handeln inom Hammarshus (Niras 2012-04-10, 2012-08-29) konstateras att den nyligen antagna detaljplanen för Östra Centrum beräknas vara klar 2014 och att konkurrensen mellan denna och Hammarshus kommer att bli mycket hård. Det finns således redan ianspråktagen mark för handelsändamål som inte hunnit färdigställas. Ytterligare planer för handelsetableringar har föreslagets vid södra infarten. I nu aktuellt förslag tas ny, oexploaterad mark i anspråk. Konsekvensbedömningen redovisar även att centrumhandeln kommer att påverkas. Konsekvensbedömningen tar upp exempel på marknader av liknande storlek och situation där centrumhandeln har drabbats hårt. Länsstyrelsen konstaterar att centrumhandel i Kristianstad har en stor fördel av en mycket god kollektivtrafik, även i ett regionalt perspektiv. Denna struktur bör därför stärkas. Föreslagen handelsetablering riskerar tvärtemot att försämra centrumhandeln samtidigt som det uppmuntrar till ett ökat bilanvändande. 

Slutligen ifrågasätter länsstyrelsen delar av föreslaget område för handel med hänsyn till markens beskaffenhet. Området är lågt beläget (1-3 möh) och är definierat som ett område med betydande översvämningsrisk enligt MSB, vilket innebär att konsekvenserna av en översvämning bedöms kunna bli betydande. Föreslagen utbyggnad innebär att mer vatten kommer att ledas från planområdet vilket innebär en ökad avrinning till stordiket och pumpstationen. Området är också beroende av skyddsvallar för att inte översvämmas från Helgeå. 

Länsstyrelsen ifrågasätter alltså lämpligheten av handelsområdet (undantaget livsmedelshandel) både med avseende på beskaffenhet, läge och behov. Om planläggning fortsätter för handelsändamål enligt planförslaget kan länsstyrelsen komma att ingripa vid sin tillsyn med avseende på 
 Översvämningsrisk 
 MKN vatten, eftersom området inte förses med allmänna vattentjänster för dagvatten vilket bedöms vara en förutsättning för att följa MKN för vatten 
 Mellankommual samordning avseende påverkan av handel 
 Mellankommunal samordning avseende kollektivtrafiksystemet ur regionalt perspektiv 

Bostäder 
Länsstyrelsen ifrågasätter inte planläggning för bostäder, men konstaterar att planhandlingarna ger motstridiga budskap i fråga om bullerstörning och behov av skyddsåtgärder. Fortsatt lämplighetsprövning förutsätter en tydlig redovisning av förutsättningarna. 

Ny infart 
Kristianstads kommun anger i FÖP Kristianstad att: 

Vid beslut om vägutbyggnader ska kommunen följa Vägverkets ”Fyrstegsprincip” där man i första hand undersöker möjligheterna att minska biltrafiken eller förbättra och komplettera befintligt vägnät. 

Vidare framgår att den så kallade Hammarshusleden förväntas avlasta Blekingevägen från genomfartstrafik, samtidigt som nya handelsområden tillgängliggörs. Det framgår dock inte hur fyrstegsprincipen har tillämpats avseende leden. 

Länsstyrelsen ifrågasätter lämpligheten av en ny infart med tanke på att: 
 Den riskerar medföra ökning av biltrafiken och bidra till utsläppen av växthusgaser. 
 Trafikökningen kan påverka möjligheten att följa miljökvalitetsnormer för luft utanför planområdet, exempelvis i centrala Kristianstad. 
 Trafikökningen riskerar medföra att kapaciteten i trafikplats Hammar inte räcker, vilket medför konsekvenser för RI kommunikationer. 

Även dessa frågor kan leda till att länsstyrelsen ingriper vid sin tillsyn. 

Övriga synpunkter 
Luktstörningar 
Västra delen av planområdet ligger inom hänsynsområde för centrala avloppsreningsverket i Kristianstad. Enligt miljökonsekvensbeskrivningen framgår att planområdets västra delar ingår i området för luktpåverkan från reningsverket men att luktspridningen ligger under Naturvårdsverkets rekommendationer. Vidare anges att åtgärder kan minska luktpåverkan ytterligare. Det framgår inte vilka åtgärder som avses eller om dessa bör säkerställas i nu aktuell detaljplan. 

Fornlämningar 
Det bör framgå av planbeskrivningen att de områden med fornlämningar som finns inom planen är skyddade enligt 2 kap KML och att alla markförändrande åtgärder inom dessa områden kräver Länsstyrelsens tillstånd. 
Vidare bör det framgå att det prickmarkerade området kring Hammershus och väster därom inte omfattats av någon arkeologisk utredning. Det är hög risk att området innehåller fornlämningar varför samråd med Länsstyrelsen bör ske innan markingrepp sker här. 

Detta yttrande har beslutats av länsarkitekt Elisabet Weber. I handläggningen har även deltagit planhandläggare Hanne Haas, samt planhandläggare Karin Kallioniemi, föredragande. 

Elisabet Weber 
Karin Kallioniemi 


 
Postadress  Besöksadress  Telefon Telefax Plusgiro/Bankgiro E-post 

205 15 Malmö Kungsgatan 13 040-25 20 00 vx 040-25 23 25 6 88 11-9 exp-samhall.skane@lansstyrelsen.se 
291 86 Kristianstad Ö Boulevarden 62 A 044-25 20 00 vx 044-25 23 25 5050-3739 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här är en kommentar från bloggen Dialog Kristianstad